Monday, October 6, 2014

KEPRIHATINAN MALAYSIA KE ARAH MEMULIHARA ALAM SEKITAR

PENDIDIKAN ALAM SEKITAR KE ARAH MENINGKATKAN KUALITI

HIDUP MASYARAKAT


Secara jelasnya melalui pendidikan alam sekitar akan melahirkan warga yang menyintai alam sekitar, prihatin dan sensitif terhadap apa-apa juga kacau ganggu yang berlaku di persekitaran mereka. Justeru, pelajar pelajar yang terdedah dengan pendidikan ini akan dapat menyumbang ke arah peningkatan kualiti hidup kerana mereka akan menentang apa juga pencemaran, kacau ganggu dan kerosakan yang dilakukan oleh tangan manusia lain. Dengan kata lain, pendidikan alam sekitar akan dapat membentuk jiwa dan diri individu menjadi seorang yang mencintai alam sekitarnya.
     
            

                   PENDEKATAN, PENGISIAN DAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR


Perkembangan pendidikan alam sekitar pada masa kini telah memperlihatkan penekanan terhadap pendidikan untuk kelestarian alam. Bagi mencapai matlamat kelestarian alam tersebut, ketiga-tiga pendekatan yang dibincangkan di atas adalah praktikal dalam konteks melahirkan individu yang bukan sahaja peka terhadap isu alam sekitar, tetapi juga mengenal pasti masalah yang berlaku dan seterusnya memainkan peranan sebagai pihak yang aktif menguruskan alam sekitarnya. Sebagai contoh, para pelajar diberikan tugasan berkenaan dengan pencemaran alam sekitar di kawasan tempat tinggal (manusia/pelajar). Para pelajar yang terlibat akan segera ‘menangkap isu’ dengan melihat masalah alam sekitar di persekitaran mereka. Mungkin dalam masa tersebut mereka akan tertarik dengan isu pencemaran sungai, sampah sarap, pencemaran udara, bunyi/hingar dan sebagainya. Justeru, para pelajar akan terlibat secara langsung (pembelajaran berasaskan aktiviti) kerja lapangan dengan melihat sejauh mana pencemaran tersebut berlaku daripada aspek;
1. Lokasi pencemaran
2. Punca-punca pencemaran
3. Jenis-jenis pencemaran
4. Kesan-kesan pencemaran (mungkin dapat dilihat dengan matakasar)
5. Cadangan dan langkah-langkah mengatasi masalah tersebut berlaku pada masa hadapan.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Melalui kerja lapangan ini secara tidak langsung akan menimbulkankesedaran dalam kalangan para pelajar akan kepentingan menjaga alam sekitar berdasarkan pengalaman yang mereka alami sendiri. Pembelajaran melalui pendekatan ini adalah lebih pratikal kerana para pelajar bukan sahaja disogokkan dengan teori dan konsep sahaja, bahkan pemahaman mereka menjadi lebih jelas apabila mereka merasai sendiri pengalaman tersebut. Melalui cara ini isu-isu alam sekitar bukan sahaja berkisar setakat menyiapkan tugasan yang diberikan oleh para guru bahkan penglibatan mereka secara langsung akan memberi nilai keinsafan dan impak yang mendalam berbanding dengan pengajaran didalam bilik darjah.




Konsep Kesejahteraan Alam Sekitar Melalui Pendidikan
Dan Kesedaran Terhadap Alam Sekitar


 Aktiviti seni dan kebudayaan yang
mengandungi mesej positif yang
berkaitan dengan alam sekitar dan
pembangunan akan digalakkan.
 Peranan media dalam menyebar
maklumat alam sekitar akan
dipergiatkan. Bidang kewartawanan
alam sekitar khususnya dan persatuan
wartawan alam sekitar akan diberi
pengiktirafan dengan tujuan
mempertingkatkan kualiti pelaporan
maklumat alam sekitar.
 Hubungan kerjasama dengan
media, industri hiburan dan pengiklanan akan   digalakkan untuk menggembleng pengalaman mereka ke arah membentuk tingkah laku dan
pola penggunaan orang awam.Program latihan tenaga manusia
akan direka bentuk untuk membolehkan pelatih menangani masalah alam sekitar dan pembangunan
 Isu alam sekitar dan
pembangunan akan diintegrasikan ke dalam aktiviti pertubuhan-pertubuhan termasuk persatuan profesional, kesatuan sekerja dan pertubuhan kebajikan. Penyebaran maklumat dan latihan akan diperkembangkan                 merangkumi pembuat keputusan pekerja dan majikan.  



Di peringkat nasional pula, Persidangan Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel yang berlangsung pada 12 Oktober 1989 di Langkawi, telah memeterai Deklarasi Langkawi mengenai alam sekitar. Deklarasi Langkawi telah menetapkan satu ketetapan yang dicapai oleh negara-negara berkenaan untuk bertindak secara bersama bagi menyelamatkan alam sekitar daripada kemusnahan. Antara tindakan yang telah dipersetujui bersama adalah untuk merancang dan melaksanakan satu program pendidikan yang berkesan bagi meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap pemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar (Kementerian Pendidikan Malaysia 1998). Melalui pendidikan alam sekitar akan dapat meningkatkan kemahiran dan sikap terhadap isu-isu alam sekitar serta membolehkan seseorang individu mengambil bahagian dalam usaha usaha melindungi dan memulihara alam sekitar secara aktif.



                                 KONSEP DAN ASAS PENDIDIKAN ALAM SEKITAR



Selaras dengan itu, pendidikan alam sekitar juga termaktub dan selaras bagi melahirkan insan yang seimbang dan harmoni. Pendidikan alam sekitar sebagaimana yang dipersetujui di Persidangan UNESCO dalam Deklarasi Tbilisi 1977, ditakrifkan meliputi segala aktiviti pembelajaran, komunikasi massa, penglibatan komuniti serta apa-apa aktiviti lain yang bertujuan untuk membentuk populasi manusia yang peka dan mengambil berat terhadap alam sekitar dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya (Moseley 2000). Selain itu juga, pendidikan alam sekitar adalah berhasrat untuk membentuk populasi manusia yang mempunyai pengetahuan, kemahiran, sikap, motivasi dan komitmen untuk bekerja secara individu dan kolektif dalam menyelesaikan masalah persekitaran pada masa kini dan mencegah masalah baru daripada muncul. O’ Riodan (1981) berpendapat bahawa pendidikan alam sekitar mempunyai persamaan dengan pendidikan kewarganegaraan yang tujuannya adalah untuk membina komitmen dan tanggungjawab social yang berteraskan pandangan holistik tentang hubungan manusia dan alamnya. Pada asasnya Pada asasnya kepentingan dan peranan pendidikan dalam alam sekitar telah banyak diutarakan dan diketengahkan dalam persidangan sama ada di peringkat nasional mahupun antarabangsa. Umpamanya dalam Persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu tentang Alam Sekitar dan Pembangunan (UNCED) di Rio de Janeiro, Brazil, Persidangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu tentang Persekitaran Manusia(UNCHE) di Stockholm, Sweden 1972, UNESCO dan sebagainya. Inti pati kepada persidangan ini adalah menekankan keperluan kepada penjagaan, pemuliharaan dan pemeliharaan alam sekitar daripada kemerosotan akibat pembangunan manusia. Situasi ini diperkuatkan lagi dengan terbitnya laporan Brundtland pada April 1987 yang menyarankan negara-negara dunia supaya menerapkan pendekatan baru dalam pengurusan alam sekitar melalui pendekatan pembangunan berterusan. Pendekatan alam sekitar dewasa.





                         LANGKAH MALAYSIA MEMULIHARA ALAM SEKITAR 

Langkah pertama yang perlu kita lakukan adalah mengamalkan budaya kitar semula dalam kehidupan kita. Dengan mempraktikkan 3R iaitu Reduce, Reuse dan Recycle...kita dapat memberi sumbangan bermakna untuk kebahagian dan kesejahteraan hidup generasi hadapan.

Kenali apakah itu 3R.
keindahan alam semulajadi
Sayangilah alam yang indah ini

1. Reduce (Kurangkan)
  • Kita kena kurangkan penggunaan beg plastik.terutama sekali apabila membeli - belah.Hal ini kerana,beg plastik mempunyai bahan yang susah untuk terurai.
2. Reuse (Guna semula)
  • Kita juga boleh mengguna semula barang terbuang atau yang tidak dipakai dengan mengubah barang tersebut menjadi barang baru mengikut kretiviti kita sendiri.
3. Recycle (Kitar semula)
  • Sebaik-baiknya barang yang telah digunakan,kita jangan buang serta-merta.Hal ini kerana terdapat barang yang kita boleh kitar semula.Seperti surat khabar lama,botol plastik,kotak dan sebagainya.
  • kita juga boleh menghantar atau menjual barang-barang tersebut di pusat kitar semula.

      

      Jadikan amalan kitar semula sebagai satu rutin dalam kehidupan kita tidak kira di mana kita              berada.Penggurangan pengunaan dan pembuangan samoah sarap atau sisa toksik dapat menyelamatkan bumi ini daripada ancaman kemusnahan yang pantas.


ROPIDA BINTI MURSIDI (07DPM14F1062)



No comments:

Post a Comment